torsdag 28 maj 2009

Mare Kandre


Genom Aliide Aliide kom Mare Kandre att betyda mycket för mig. Efter Aliide Aliide försökte jag mig på; jag tror alla henns böcker, utan att lyckats. Jag köpte hennes böcker och jag lånade på bibliotek. Jag blev så besviken att jag inte förstod någon av dem. Upplevde dem för skrämmande och "konstiga"

Det känns på något sätt som Mare Kandre är "min" och efter den fina dokumentären i SVT blev jag påmind och förståss nyfiken om jag nu efter alla år skulle kunna ta till mig hennes bättre.


Så idag läste jag Bübins unge.Kan förstå att jag tidigare hade problem. Hon har ett väldigt mättat, fysiskt "bortom denna värld" språk.

Fortfarande känsla av tungt, svart, svårt, men klart mycket mer begripligt än vid mitt tidigare försök.

En fin bok som tål att läsas om

1 kommentar:

  1. Jag lånade en gång hela bunten, men det var för mycket av svart "saga" över dem, för att jag skulle riktigt orka. Det var länge sedan jag hörde något om Kandre.

    SvaraRadera