måndag 11 maj 2009

Svindel, Känslor, W. G. Sebald

Svindel. Känsla är min första bok av W.G Sebald. Gissa om jag ska ruva på de andra! Jag vet inte vad han gör som får en så fast. Men fast blir man, trots de ibland svindlande bergshöga meningsuppbyggnadena, vilket får en lydigt att dra ned på tempot, för man vill inte missa ett ord. Och efter ett tag inser man dock dess betydelse för känslan man får.


I Ivera, där samtidiga hus och allmänna platser upptogs av den bivackerande armén, lyckades Beyle för sig och för capitaine Burelvillers, i vars sällskap han hade ridit in i staden, inne på varulagret till ett färgeri mellan allsköns kaggar och kopparkittlar slå upp ett av en säreget syrlig luft genomblåst kvarter vilket han, så snart han suttit av, också måste försvara mot en maroderande hjord som försökte rycka loss fönsterluckorna och dörrarna från gångjärnen för att kasta dem på lägerelden de hade tänt mitt på gården.

4 kommentarer:

  1. Jag läser det här och känner att jag är redo för helg (dvs lästid) igen. Ack sköna måndag!

    SvaraRadera
  2. Fniss.

    jag är ledig idag denna fina måndag då min kyl/frys äntligen gick sönder. Att få en ny fin fräsch och kanske större, uppväger nästan att avbrytas mitt i Hjärtdjur som jag häpnar av glädje över att få läsa.

    SvaraRadera
  3. Ja, Herta Müller är en av de tre finaste ngnsin!! Vem bryr sig om en kyl, i jmf...

    Åh nu längtar jag Bukarest..!

    SvaraRadera
  4. Ja, va sjutton en kyl behöver man väl såklart inte om man har Herta Müller.

    Åh, va jag är glad att jag har mycket kvar av henne att läsa. Hjärtdjur är min första och är bara på s. 27

    SvaraRadera